Linas stavningsskola

Såhär i juletider tänkte jag bjuda på lite tips

Ändå
– inte ändån eller endå
Träningsvärk – inte träningsverk
Förkyld – inte förskyld
Godkänd – inte godkännd
Jättebra – inte jätte bra. Eller särskriva ord som du vill förstärka med jätte överhuvudtaget.
Skjuts – inte skjuss
Kommun – inte komun
Lugnt – inte lungt
Unga – inte ugna
Alltså – inte altså
Sätt och sett är två olika saker. Sätt är när man gör något på ett visst sätt, och sett betyder helt enkelt att man har sett en sak. Det vill säga, att du ser något.
Faktiskt – inte faktist
Direkt – inte direckt
Han och hann bör ni också skilja på. Han är en hane och hann gjorde man om han har hunnit till något.
Fördomar – inte fördommar
Irriterad – inte irreterad
Intelligent – inte intellegent
Usch – inte ursch
Kanske – inte karnske.. alltså, allvarligt?

Hörrni, va? Enkelt. Varsågod. Angående särskrivningar - Om du är osäker, skriv ihop det. Det ser bättre ut. Och jag slipper få hjärnblödning för att jag måste läsa särskrivningar. Det SER ju inte ens rätt ut och det låter inte rätt.

Och ungdomar, kom ihåg. Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L. Är ni efterblivna? Den piffiga ramsan lärde man sig i typ trean?

Inom en snar framtid ska jag även ge min åsikt om det här med hemmatatuerare. Såg en sådan diskussion tidigare idag. Intressant.


Kommentarer
Postat av: sara

good worked. man får skriva also om man vill, bara så att du vet =)

2010-12-22 @ 10:05:23
URL: http://masaa.blogg.se/
Postat av: Marita

Tilläggas bör: Egentligen-igentligen inprincip-i princip.

GodJul lilla goknul! Puss

2010-12-22 @ 14:59:11
Postat av: Lovisa

Haha, jag älskar din stavningsskola=)

2010-12-23 @ 10:00:44
Postat av: Lovan

Hur stavar man till Besser-wisser...?

2010-12-23 @ 21:21:24
Postat av: Therese

Du glömde egenklien!

2010-12-31 @ 23:56:44
Postat av: Joanna

haha, bara älskar din stavningsskola!

Visst ibland blire ju liksom fel, men ibland undrar man om var och varannan är analfabet.. ;)

kan vi inte lägga till

advänt och scopping? allvarligt?



O huur hamna jag här då? Följde en länk på TinaWinas blogg(min älskade vän o vapendragare de ju..)

Gillar o läsa din blogg iallafall, sjukt härlig!

:)

2011-01-04 @ 23:53:49
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Johanna Persson

Hahaha.. Klockrent Lina.. Du är som mig.. Och tänk dessa som säger Bipsgården ist för Bispgården eller arbetsinterljuv ist för arbetsintervju.. STÖRIGT!

2011-01-19 @ 00:53:58
URL: http://lillatjohalia1984.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0